Shark conservation project in Fiji

24 juni 2014 - Pacific Harbour, Fiji

Heeee allemaal!!

Nu ben ik alweer drie weken op het project, al voelt het toch wat korter. We hebben namelijk zo veel activiteiten dat de tijd vliegt. Voor een beter beeld van het project zal ik het in het kort uitleggen.

Alle activiteiten zijn opgedeeld in land en water bezigheden.

Nu eerst de bezigheden op en in het water. Zelf hou ik het meest van de duiken en dat is natuurlijk ook waarom ik hier ben. Als we een normale onderzoeksduik maken droppen we eerst de BRUV. Dit is een onderwatercamera die voor negentig minuten opnames maakt in de buurt van een box vol met aas. Als we de BRUV hebben gedropt gaan we naar een andere plaats om te duiken, zodat de opnames niet worden verstoord door duikers.

We maken vier normale onderzoeksduiken per week. Bij de onderzoeksduiken moet je bijhouden hoeveel haaien, schildpadden, roggen en indicatoren je tegenkomt op welke diepte,wanneer, welk geslacht en de lengte. Deze duiken maken we afwisselend in beschermde en onbeschermde gebieden, zodat we de invloeden van de visvangst kunnen bekijken en of het beschermen van de gebieden echt werkt. Verder wordt alle informatie later verwerkt in wereldwijde databases om de verspreiding en populatie van verschillende haaien bij te houden. Onder deze databases behoren the global shark campaing, eShark en the great Fiji shark count. Al deze databases hebben met informatie van andere zeeonderzoeken invloed op regeringen en natuurbeschermingswetten.

Natuurlijk is het duiken naast al het wetenschappelijke gedoe ook gewoon heel veel lol hebben en mooie dingen bekijken. Laatst hebben we gedoken buiten de vulkanische ring, dat is aan de rand van de open oceaan. Deze duik was de mooiste die we tot nu toe hebben gemaakt. We hebben een school van honderd barracuda's gezien en een grote zeeschilpad en natuurlijk vele andere vissen.

Naast de onderzoeksduiken maak je één keer per maand een shark feeding dive, hiervan heb ik een tijdje geleden een video van upgeload. Dit is het aller spectaculairste van het project. Bij deze duiken hoef je geen informatie bij te houden. Alleen als je meerdere shark feeding dives maakt, wat ik doe, moet je bij de tweede duik informatie bijhouden.

Bij de water gebaseerde activiteiten hoort ook het taggen. Hierbij gaan we op de rivier baby haaien vangen om ze een chip te geven zodat we de groei en verplaatsing bij kunnen  houden. Deze informatie gaat netzoals alle informatie van de onderzoeksduiken naar wereldwijde databases. We gaan naar de rivier om de baby haaien te vangen, omdat sommige haaien in de rivier komen om de baren. Deze haaien, bijvoorbeeld de bull shark, baren in de rivier omdat hun nageslacht in de rivier beter beschermd is tegen roofdieren. Niet alle haaien kunnen in zoet water leven. Om te leven in zoet water zijn bepaalde aanpassingen nodig in hun osmotische regulatie. Makkelijk gezegd betekend dat als ze deze aanpassing niet hadden opzwellen en op het kaatst ontploffen door het verschil in zoutgehalte.

Jammer genoeg wordt er eens per maand of eens per twee maanden een baby haai gevangen en nu het kouder is waarschijnlijk nog minder. Als we de rivier op gaan is het dus afwachten. Eerst plaatsen we de lijnen met de aas en daarna is het wachten op het strand en soms bouwen we daar een kampvuur.

Dan heb je de op land gebaseerde activiteiten. Hierbij bekijken we de BRUV video's, leren meer over haaien of gaan we naar dorpjes. In het dorp doen we allerlei verschillende dingen. In Vanibau bijvoorbeeld, hebben we een mangrove plantage en hebben we de school opgefleurd.

De volgende community day, de dag dat we naar het dorp gaan, ga ik dansles geven. In Fiji heeft namelijk een groot deel van de mensen overgewicht en daarom is het belangrijk om sport te introduceren. Gister hebben we naast het volleybal veld ook verschillende soorten planten geplant.   Het probleem is namelijk dat er veel te veel koolhydraatrijk en gezoet voedsel wordt gegeten. Dit is namelijk goedkoper. Het rare hieraan is dat wij super lekker en gevarieerd voedsel krijgen als we in het dorp luchen. We eten cassave, veel groente en vis. Dat voedsel eten de bewoners elke dag, dus mede daardoor en door het geld gaan ze juist andere ongezonde dingen eten. Ja, voedsel en eetgewoontes zijn hier een beetje ingewikkeld.

Nu meer over de mangrove plantage, deze levert namelijk een grote bijdrage aan het project. Zoals ik eerder al heb verteld schuilen de kleine babyhaaien in de mangrove. Ook helpen de mangrove bossen tegen kust erosie en zijn ze een broed plaats voor vele andere tropische vissen. Als we in de mangrove plantage bezig zijn beginnen we met een soort zaden te verzamelen aan het water. Deze zaden kweken we op totdat ze wortels hebben. Hierna planten we ze op het strand. Door de combinatie tussen het mangrove kwekerij en duiken maken we ecologische cirkel van de zee compleet.

Verder word door het mangrove project het dorp en de omgeving veel schoner. Als we beginnen met de kweek van de mangrove, planten we de zaden namelijk in half doorgesneden gebruikte plastic flessen. Deze flessen worden verzameld door het dorp en per fles krijgen ze een bepaald geld bedrag en er zij meer dan genoeg flessen hier te vinden. Er is namelijk heel veel zwerfafval in Fiji. Dit komt doordat de lokale bevolking zich niet bewust is dat plastic niet vergaat. Vroeger konden ze namelijk alles overal weggooien en dan verdween het. Het grooste deel van alle plastic flessen dat gevonden wordt zijn coca cola flessen, door dit nieuws heeft coca cola een grote bijdrage bijgedragen aan het project.

Dit is zo ongeveer wat we doen elke week en voor foto's bij dit verhaal kun je kijken onder het kopje foto's.

1. Jitske:
    24 juni 2014
    Heei Minne,
    Klinkt allemaal super gaaf, mooie foto's ook en fijn dat je het naar je zin hebt!
    Xx Jitske
  2. Rinske perdijk:
    Hoi minne,
    Leuke verhalen! Maar wel elke dag schrijven hè! Of doe je zo veel leuke dingen dat je er geen tijd meer voor hebt? Snap ik wel hoor. En wat heb je mooie foto's gemaakt zeg!
  3. Minne Perdijk:
    Bula Rins,
    Het was nooit de bedoeling geweest om elke dag een verhaaltje te schrijven, nu hou ik het op elke week. Afgesproken??
  4. Saaaaaaab:
    25 juni 2014
    Ik word jaloers op je! (Trouwens leuke foto's (van mensen)
    ✋ saaaaaaaaaab