Het Suva weekend

22 juni 2014 - Pacific Harbour, Fiji

Deze week is het plan ontstaan om met alle vrijwilligers naar Suva te gaan. Suva is de hoofdstad van Fiji en is ook nog eens de grootste stad van de South-Pacific. Genoeg dingen om te doen lijkt mij. Vrijdag gaan we met zijn alle uit, zaterdag gaan mensen naar een rugby wedstrijd en mijn plan is om vrijdag overdag een hike te maken in de omgeving.

Toen Sophie, Alex en ik vetrokken in een bus vol locals hadden we nog geen idee welke route we zouden hiken, eerst zouden we maar eens even een fatsoenlijke hiking map gaan kopen en hopen dat het zou stoppen met regenen. Je weet namelijk nooit wanneer het gaat regen en waneer het weer stopt en alle weerberichten hebben hier hun eigen mening over. Als we aankomen in Suva, na een busrit die langer dan een uur duurt voor maar 4,40 fijian dollar wat uiteindelijk  1,76 euro is, regent het jammer genoeg. De hike was dus niet zo goed plan, dus hebben we door de stad gelopen. Alleen was de stad stil en niet levend door het vieze weer.

s 'Avonds kwamen bijna alle andere mensen van het project en zijn we met zijn alle uitgegaan.

De volgende dag hebben we met een paar mensen de stad verder bekeken, niet iedereen was hiertoe in staat (door de hangover). We zijn naar de lokale markt geweest met verdiepingen vol met fruit, vis, kava, kruiden enz. Dit was echt overweldigend en ik heb daar natuurlijk een lekkere verse kokosnoot gekocht. Die ik zelf trouwens hier regelmatig openmaak, want we hebben een kokosnoten boom in de tuin. Josh, de duik instrecteur, heeft op de markt een super grote tonijn gekocht die we zondag lekker hebben opgegeten.

Na de markt op zaterdag hebben we de stad verder bekeken en hebben we sushi gegeten. In Suva heb je namelijk naast de Fijiaanse cultuur veel Indiaans en Japanese invloeden. Met stokjes eten is mij niet gelukt, dus heb ik gewoon met mes en vork moeten eten al ga ik het de volgende keer opnieuw proberen.

Later ging iedereen naar de rugby match en niemand wou met mij verder de stad bezichtigen, dus ben ik ook maar gegaan. Het is raar om naar een sport te kijken waarvan je de regels niet kent, maar de zweer was super gezellig. Rugby is 'de sport' van Fiji, het is hetzelfde als voetbal voor Nederlanders. Verder heb je natuurlijk al het duwen en stapelen van mensen in het spel en na de rugby match vindt ik dit nog steeds onnodig. Toch is het grappig om een keer mee te maken.

Ik hoop dat het ook allemaal goed met jullie gaat en binnenkort zet ik een nieuw reisverhaal op mijn blog over het project!

1. Saaaaaaab:
    23 juni 2014
    Hoi mins, leuk verhaaltje! (Elke dag een verhaaltje schrijve. Lukt niet echt he?)